فایل سل

فایل سل 2

فایل سل

فایل سل 2

مقاله در مورد فـرمالیسم روسـی

مقاله در مورد فـرمالیسم روسـی
نود و پنج سال از انتشار نخستین سند فرمالیست های روس رساله ی رستاخیز واژه اثر ویکتور شکلوفسکی در سال 1914 می گذرد. با این حال هنوز بازخوانی آرا
مقاله در مورد فـرمالیسم روسـی لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 6


مقـدمه ای بر فـرمالیسم روسـی
نود و پنج سال از انتشار نخستین سند فرمالیست های روس رساله ی & رستاخیز واژه & اثر ویکتور شکلوفسکی در سال 1914 - می گذرد. با این حال هنوز بازخوانی آراء آنان ، با توجه به تطور نظریه ادبی در قرن بیستم از فرمالیسم به ساختارگرایی و از ساختارگرایی به پسا ساختارگرایی ، اهمیت اساسی دارد. مکتبی که به زعم ژان . ایوتادیه شاید نوآورترین مکتب قرن بیستم بوده ، و در عین عجیب ترین سرنوشت را نیز داشته است.
فعالیت این جنبش در روسیه 14 سال بیشتر به طول نیانجامید. در سال 1924 با چاپ مقاله ی لئون تروتسکی & ادبیات و انقلاب & حمله ی رهبران حزب کمونیست به فرمالیست ها فزونی گرفت و سرانجام در سال 1928 از فعالیت آن ها ممانعت به عمل آمد. رومن یاکوبسن با خروج از روسیه ، مطالعات فرمالیستی را در پراگ و سپس در ایالات متحده آمریکا ادامه داد . با این وجود تنها در سال 1955 پس از حدود نیم قرن، دو اثر فرمالیستی توسط تزوتان تودوروف به فرانسوی برگردانده شد . جستارهایی در زبان شناسی عمومی & اولین اثر از یاکوبسن بود که در 1963 در فرانسه منتشر گردید. بنابراین، در حدود 1960 قاره ای نابود شده بار دیگر سر بر می آورد که تاثیر آن به دلیل همین تاخیر شایان تر بوده است.
جنبش فرمالیستی از ارتباط و همکاری & حلقه ی زبان شناسی مسکو& با & انجمن پژوهش در باره ی زبان شعری سن پترز بورگ& شکل گرفت. بوریس آخن بام ، یوری تیتیانوف ، ویکتور شِکلوفسکی ، رومن یاکوبسن و بوریس توماشفسکی از اعضای برجسته ی گروه بودند.
اصطلاح فرمالیست را مخالفان ، به جنبش اطلاق کردند. بوریس آخن بام در واکنش نوشت : ما را فرمالیست می خوانند ، ولی درست تر بود اگر به جای فرمالیسم از ریخت شناسی استفاده می کردند.
همان طور که از این اصطلاح بر می آید، مطالعات اعضای گروه بیشتر بر ویژگی های صوری آثار ادبی متمرکز بود. شاید در واکنش به سلطه ی بی چون و چرای نظریه ی رئالیستی و رویکردهای نقد سنتی در فضای ادبی آن سال ها ، فرمالیست ها بررسی جنبه های برون متنی را از دستور کار خود خارج کرده باشند ، اما این موضوع همان طور که هانس برتنس خاطر نشان کرده است : & بدین معنا نیست که آنان هدف های اخلاقی یا اجتماعی برای ادبیات در نظر نمی گرفتند& 4 شکلوفسکی در سال 1917چنین نوشته است : ادبیات ما را وا می دارد تا نگاهی دوباره به جهان بیندازیم با این حال باید اذعان داشت که نگاه ویژه آنان به متن و روابط درونی آن معطوف بوده است و موضوعات خارج از اثر را اموری ثانوی و فرعی تلقی می کردند.
این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب* فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد صفحه: 6   مقـدمه ای بر فـرمالیسم روسـی نود و پنج سال از انتشار نخستین سند فرمالیست های روس رساله ی « رستاخیز واژه » اثر ویکتور شکلوفسکی در سال 1914 - می گذرد. با این حال هنوز بازخوانی آراء آنان ، با توجه به تطور نظریه ادبی در قرن بیستم از فرمالیسم به ساختارگرایی و از ساختارگرایی به پسا ساختارگرای ...

دانلود تحقیق در موردفـرمالیسم روسـی


مقاله فـرمالیسم روسـی


فـرمالیسم روسـی


فـرمالیسم


روسـی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.